Teknoloji
Giriş Tarihi : 27-05-2023 14:40

Geçtiğimiz Yıldaki En Önemli Bilimsel Gelişmeler

Bildiğiniz gibi her gün dünya üzerinde çeşitli sektörlerde bilimsel gelişmeler yaşanmakta.

Geçtiğimiz Yıldaki En Önemli Bilimsel Gelişmeler

Bu durum aslında hem gelişen teknoloji hem de insanların bilgiyi öğrenme hızları ile alakalı. Çünkü geçtiğimiz 200 yıl içerisinde insanlar sanayi devrinden bu yana çok hızlı bir şekilde bilim üretebildiler. Bu durumda neredeyse her dakika yeni bir bilgi demek

Bizde sizler için bu yazımızda 2022 yılındaki teknoloji, tıp ve bilimdeki gelişmeleri topladık. Buradan hareketle de bilimsel gelişmeler bize her zaman fayda sağlar mı sorusuna da değineceğiz. Bu yüzden yaşadığımız çağda meydana gelen gelişmeleri öğrenmek biz insanlar için çok önemli. Hazırsanız geçtiğimiz yıl içerisinde insanlığın bilim dünyası içerisindeki büyük adımları nelermiş gelin birlikte bakalım.

En Önemli Bilimsel Gelişmeler İçerisinde Bir Numara: Nükleer Füzyon Çağ Atladı

Lawrance Livermore Ulusal Laboratuvarındaki Ulusal Ateşleme Tesisi nükleer füzyon alanındaki en büyük kilometre taşlarından birine ulaştı. Aralık 2022'de NIF bilim insanları, nükleer füzyonun uygulanabilir bir enerji kaynağı olduğunu ilk kez gösteren bir deney gerçekleştirdi. Yaşanan bu bilimsel gelişmeler fizik dünyası için çok önemliydi. Çünkü dünyadaki nükleer füzyon Güneş’in bu kadar çok enerji yaymasını sağlayan süreçlerin aynısını kullanıyordu. Ama bunları çok daha küçük bir ölçekte gerçekleştiriyordu.

Güneş’in kütlesi çekirdeğinde o kadar yoğun ki kütle çekimi iki hidrojen atomunu birleştirmeye ve bir helyum atomuna dönüştürmeye zorluyor. Sonuç olarak da enerji açığa çıkıyor. LLNL deneyinde bu nükleer füzyon sürecini takip etmek için 192 dev lazer ışını patlamış mısır büyüklüğündeki biz hidrojen kapsülüne yöneltildi. Bu durumda bilim adamlarının bilimsel gelişmeler için attığı adımlar arasında ilk sırada gelmekte.

Lazerler hidrojeni dünya atmosferinin yapabileceğinden 100 milyar kat daha büyük bir basınçla sıkıştırdı. Bu durum sonucunda ise hidrojen atomları 100 milyon dereceye kadar ısındı. Bu koşullar altında hidrojen atomları birleşmeye zorlandı. Bunun sonucunda yaşanan bilimsel gelimeler ise birçok kişiyi şaşırttı. Çünkü burada bir enerji açığa çıktı. Nükleer füzyon ile ilgili en büyük sorun ise füzyonu oluşturmak için gerekenden daha fazla enerjiyi üretebilmekti.

Daha önceki füzyon deneylerinde lazerlere güç sağlamak için gerekenden daha fazla enerji elde edilememişti. Ancak yeni teknikler sayesinde bu artık mümkün. 2022 yılında yapılan deneylerde bilim insanları bir su ısıtıcısına yetecek kadar fazla enerji üretmeyi başardılar. Bu durumda bizlere yaşanan bilimsel gelişmeler açısından muazzam bir potansiyel göstermekte.

Yaşanan Son Bilimsel Gelişmeler Işığında İyi Korunmuş Bir Mamut Bulundu

Paleontoloji dünyasındaki en büyük buluşlar, yünlü mamut gibi iyi korunmuş tarih öncesi hayvanları keşfi oldu.  durum paleontoloji dünyasında yaşanan bilimsel gelişmeler açısından çok önemliydi.  21 Haziran 2022'de Yukon'un Klondike bölgesinde altın madencileri tarafından buzul çağından kalma bir yavru mamutun mumyalanmış kalıntıları bulundu. Nun Cho Ga adı verilen mamut yavrusunun yaklaşık 1 aylık olduğu belirlendi.

Ayrıca kendisinin 30 bin yıl kadar önce donmuş toprakla kaplandığı bilim insanlar tarafından düşünülüyor. Yavru mamut muhtemelen otlarken çamura saplanıp hızla öldü. Bu durumda bilimsel gelişmeler açısından neredeyse bir ilkti. Çünkü bu yavru mamutumuz neredeyse tamamen korunmuştu. Bunun sebebi ise permafrost olarak adlandırılan dolmuş topraktı. Bu toprak, içerisinde bulunan çamurdaki su moleküllerinin donması ve 2 yıldan daha uzun süre dolmuş halde kalmasıyla oluşuyor.
Permafrost kas, deri ve hatta DNA gibi yumuşak dokuları gün yüzüne çıkarılana kadar sağlam tutuyor. Ancak mamutumuzun geleceği belirsizleri koruyor. Fakat buna rağmen bu tarz bilimsel gelişmelere katkı sağlayan bilim insanları, uzun yıllar boyunca bu keşiften birçok yeni şey öğrenecekler. Çünkü araştırma ekibinin başında yer alan Dr. Grant “bu şimdiye kadar bulunan en önemli fosillerden biri” diyor.

Uzaya Yönelik Bilimsel Gelişmeler; Asteroid Vurucu

26 Eylül 2022'de NASA'nın çift asteroid yönlendirme testi yani DART uzay aracı Dimorphos asteroidine çarptı. Bu çarpışma bilim dünyasında bilimsel gelişmeler açısından çok büyük bir katkı sağladı.  DART fırlatıldığında 610 kilogram ağırlığındaydı ve uzayda ilerlemek için yaklaşık 40 gram hidrojen itici yakıt kullandı. Uzay aracı, her biri 8,5 metre uzunluğundaki iki büyük güneş panelinden güç alıyordu.

Bilim insanlarının kinetik çarpıştırıcı olarak adlandırdıkları DART, otonom bir navigasyon sistemi kullanılarak Dimorphos'a doğru yönlendirildi. Bu yönlendirme sonucunda uzay aracı, saatte yaklaşık 22.400 kilometre hızla asteroide çarptı. DART’ın esas amacı bilimsel gelişmeler açısından insanlığa bir girdi sağlamaktı. Ancak bir diğer amacı da Dimorphos’u tamamen parçalamak değildi.

Bunun yerine yüzeyindeki tonlarca kayayı yerinden oynatarak Didymos olsun adı verilen büyük asteroidin etrafındaki yörüngesinde onu yavaşlatmaktı. Çarpışmanın ardından Dimorphos'un 11 saat 55 dakikalık yörüngesinde 32 dakikalık bir kısalma meydana geldi. Bu durum bilimsel gelişmeler nedir gibi sorulara verilecek en önemli gelişmelerden birine ışık tutuyor.  DART bu deneyde,  gelecekte dünya için bir gezegen savunma sistemi geliştirilmesine yönelik teknoloji testi olarak kullanıldı.

2022 Bilimsel ve Teknolojik Gelişmeler Arasında Erken Dönem Galaksi Gözlemi

Dünyadan yaklaşık 13,5 milyar Işık yıl uzakta olan HD1, şimdiye kadar keşfedilmiş en uzak galaksi. Spitzer Göksel ve Kızılötesi Astronomi Tarama Teleskobu ve Subaru Teleskobu gibi gözlem aletleri ile galaksi 1200 saat boyunca gözlemlendi. Bu gözlemden ise çok önemli bilimsel gelişmeler çıktı. Bu gelişmeler galakside yer alan parlak kaynağın aslında büyük patlamadan sonra oluşan en erken galaksilerden biri olduğunu ortaya çıkardı.
Galaksi, Popülasyon III yıldızları olarak adlandırılan ve henüz gözlemlenmemiş olan evrendeki ilk yıldızlara ev sahipliği yapıyor olabilir. Bununla birlikte bu galaksinin merkezinde güneşimizin yaklaşık 100 milyon katı kütleye sahip süper kütleli bir karadelik yer alıyor olabilir. Bu durumda yaşana bilimsel gelişmeler açısından muazzam bir girdi sağlıyor. Çünkü yeni keşfedilen galaksinin içinde ne olduğunu öğrenmek daha önemli. Bu gözlemi ise henüz yeni fırlatılan James Webb Uzay Teleskobu yapacak.

AdminAdmin